کد مطلب:259478 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:165

اعتراض گسترده مراجع تقلید و مردم
انتقاد آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنكرانی از عدم اعتراض جدی حوزه های علمیه در برابر توهین به پیامبر صلی الله علیه و اله

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی از واكنش كمرنگ روحانیون و حوزه های علمیه در برابر توهین به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله انتقاد كرد.

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی صبح روز سه شنبه در درس خارج فقه خود تصریح كرد: این كاریكاتورهایی كه دشمنان اسلام و آمریكا و اروپا صحنه گردان آن هستند به همه چیز اهانت نموده و در آنها همه ی مقدسات را مورد اهانت قرار داده، به خداوند تبارك و تعالی و پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله و قرآن كریم اهانت شده است. آن كاریكاتورها قلب هر انسان مسلمان و بلكه غیر مسلمانی را جریحه دار نموده است.

این اشكال و عكس ها جدا نه تنها برای مسلمانان، بلكه برای هر كسی كه پیرو هر دینی از ادیان الهی متأثر كننده است. این كاریكاتورها در حدی از قبح و زشتی است كه در تصور هیچ انسانی نمی گنجد، آن قدر توهین عجیب است كه گریه و اشك انسان جاری می شود، به حدی از فضاحت است كه زبان یارای گفتن آن را ندارد، نه من می توانم بگویم و نه شما توان شنیدن آن را دارید. این توطئه كه در كشورهای متعدد اروپایی استمرار پیدا كرده برای مقابله با اسلام است.

مسئولان كشورهای اروپایی گفتند كه آزادی بیان و قلم هزینه دارد و آن قدر محترم است كه ما حاضریم هزینه ی آن را بپردازیم، حتی یكی از آنها با صراحت گفت: حاضر به عذرخواهی نیستیم.

این مطلب نه تنها موجی در كشورهای اسلامی ایجاد كرد، بلكه انعكاس وسیعی در جهان پیدا كرد، در همه ی نقاط دنیا مسلمانان برآشفتند و اعتراض خود را اعلام و انزجار خویش را ابراز كردند به طوری كه در برخی از تظاهرات ها و اعتراضات عده ای كشته و مجروح شدند.

وی اظهار داشت: بالاخره مسلمانان و متدینان به ادیان آسمانی فریاد اعتراض



[ صفحه 346]



خود را بلند نمودند و عكس العمل های خوب و مناسب و شدید نشان دادند، حتی در برخی از كشورهای اروپایی جمعیت های مفصلی به راه افتادند، در برخی از كشورها راهپیمایی مفصلی انجام شد كه شاید كم نظیر بوده و بالاخره در این رابطه همه عكس العمل نشان دادند حتی اصناف و گروه ها.

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی گفت: آیا لازم نبود در این امر روحانیت و حوزه های شیعه پیش قدم باشند؟ ما فكر می كردیم كه روحانیت عكس العمل جدی نشان خواهد داد، گر چه خود این جانب پیامی را منتشر نمودم و برخی از بزرگان و مراجع معظم نیز اعتراض خود را اظهار نمودند. اما اشكال این جانب این است كه چرا روحانیت سراسر كشور و چرا حوزه های علمیه در این معنی واكنش جدی نشان ندادند؟ چرا مراكز حوزوی ما نسبت به این امر كه دیگر از آن مقدس تر و مهم تر نداریم، از اعتقاد به خدا و رسول دیگر مقدس تر و با ارزش تر نداریم، واكنش و عكس العمل نشان ندادند؟

این مرجع تقلید اضافه كرد: ارزش انقلاب اسلامی ما به اسلامی بودن آن و به هویت آن كه پیامبر صلی الله علیه و اله و ائمه ی معصومین علیهم السلام است بستگی دارد. حوزه های علمیه باید یك عكس العملی نشان دهد كه انعكاس عمومی و جهانی داشته باشد.

انتظار این جانب آن است كه روحانیت شیعه هر چه زودتر عكس العمل جدی در همه ی حوزه ها نشان دهد. البته انتظار دیگر آن بود كه مسؤولان دولت جمهوری اسلامی و رسانه های ما نسبت به این امر حساسیت بیشتری نشان می دادند، چرا برخورد و موضع گیری در حد معمولی و ضعیف بوده است؟

وی تأكید كرد: مسأله اهانت به خدا و رسول قابل مقایسه با مسأله انرژی هسته ای نیست، چرا در این امر به اندازه ی انرژی هسته ای واكنش نشان ندادید؟ لازم بود در این امر عزای عمومی اعلام می شد.

بنده به برخی از مسؤولان حوزه هم پیغام داده ام و ان شاء الله باید روزی را به این امر اختصاص دهند و حوزه های علمیه سراسر كشور را تعطیل نمایند. ما از امام بزرگوار این درس را فراگرفته ایم كه باید در مقابل توطئه های استكبار ایستاد و روحانیت باید این درسی را كه از امام گرفته است جامه ی عمل بپوشاند.



[ صفحه 347]